11. června 2012


Štědrý večer na Divokém dvoře.

Vánoční pohraničářský příběh z roku 1975 . 

Na Štědrý den 1975 jsem,jako mnohokrát před tím i častokrát potom,nedovoleně opustil objekt roty Slapany a zadem,kolem lomu, plotu Kochovky a přes bažiny podél Mohelenského (Mohelnického?) potoka zaběhl do Nového Hrozňatova,za svojí budoucí ženou.
Jediný informovaný byl DR(dozorčí).Obvykle jsem si s sebou bral radiostanici VXW 20.Vy,kteří ještě pamatujete provoz na R 105 a 108 si jistě vzpomenete na způsob navázání spojení a hlášku:“Počítejte na doladění.“ Odpověď:“Počítám na doladění.1-2,....8-9-nula“
Dolaďovat vysílačku s pevně přednastavenými frekvencemi je nesmysl.Spoléhal jsem ale na to,že případnému odposlouchávajícímu to nedojde.Pokud by tedy na rotě byla po mně sháňka,DR by na frekvenci roty spustil:“Počítám na doladění: 10-9-8-7-6-5.“ a já bych byl za 15min na rotě.Geniální a nepostižitelné,myslel jsem si.Jedinou chybou tohoto „systému“ bylo,že jsme celé noci,trávené se svou vyvolenou,byli rušeni poslechem běžného provozu mezi hlídkami a Dozorčím roty:-)
rdst

Zmíněný Štědrý den jsem tedy předal dárky,převzal své,vypil kafe a mazal zpět,na rotu.Příprava do služby a nástup na kontrolní hlídku (KH) Divoký dvůr.(křižovatka silnic Slapany-Sv.Kříž-Háje u Ch.)
Tradice: Postup a průzkum po okrajích lesa až k Hulcovně(?) – samotě mezi zmíněnou křižovatkou a vesnicí Háje-návrat ke křižovatce po silnici a zaujmout postavení.Postup na stanoviště a zejména průzkum jsme prováděli velice pečlivě.Čím později jsme na křižovatku došli,tím kratší čas jsme tam leželi ve strouze a mrzli.
Služba probíhala standartně,nic zvláštního se nestalo.Kolem 20.hodiny jde jedna osoba od Slapan.Leželi jsme,jeden vlevo a druhý vpravo silnice,rozestup asi 20m..Protože směrem do vnitrozemí půjde pouze místní,těšili jsme se,jak ho vyděsíme.Povedlo se. Když byl neznámý mezi námi,zvedla se za jeho zády postava v bílých maskáčích:“Stůj!Zde hlídka Pohraniční stráže!“ Hlidka S

Evidentně se lekl.Přikrčil se a popoběhl několik kroků dopředu,směrem ke mně.Vztyčil jsem se tedy já.“Stůj!“ Osoba se zastavila.Otáčela se za sebe,na člena hlídky a opět na mne...Asi na nás nebyl zrovna nejhezčí pohled.Když se ze sněhu,za snížené viditelnosti,ve tmě a sněžení před a za vámi zvednou dvě postavy v bílých maskáčích a houknou na vás...

Zadržení se nekonalo.Odpoledne jsem omylem do krabičky s dárkem pro Dášu přibalil i krabičku se zásnubními prstýnky :-)
Pánové,kdo z vás se může pochlubit tím,že jeho zásnuby proběhly při plnění bojového úkolu k ochraně státní hranice..?

Přeji vám všem i vašim blízkým hezké a radostné Vánoce,hodně osobních i pracovních úspěchů do nového roku a aby se už nikdy nikdo nemusel zasnubovat za podobných okolností.






Komentáře

zasnubni prstynek (rocky - Mail - WWW)
Ahoj. Jak ho predal byvali PTP o to si budes muset napsat. cau rockyc1@seznam.cz

PTP (Hejkal. - Mail - WWW)
Nějak mě uniká,co má společného PTP s tématickým zaměřením tohodle webu.

Re:PTP Hejkal (František Nahrabecký - Mail - WWW)
Nejspíše se mu při čtení vynořila vzpomínka na vlastní zásnuby.Už jsem mu napsal.A že sloužil u PTP? Oprav mě,pokud se mýlím.Myslel jsem,že jsou vítáni všichni slušní příznivci.Zatím se jako "nepříznivec" neprojevil.

Franto (Solitér - Mail - WWW)
Franto, zdravím. nebylo to za tebe, když se hakl nevešel na ten mostek kousek od roty ke Starému Hrozňatovu? já to znám jen z vyprávění. A mimochodem, už tam stojí několikanásobně větší most.
A Rocky a´t hodí svou vzpomínku se zásnubním prstenem do placu. Už se těším.

Franto (Solitér - Mail - WWW)
Franto, zdravím. nebylo to za tebe, když se hakl nevešel na ten mostek kousek od roty ke Starému Hrozňatovu? já to znám jen z vyprávění. A mimochodem, už tam stojí několikanásobně větší most.
A Rocky a´t hodí svou vzpomínku se zásnubním prstenem do placu. Už se těším.

Hakl v Odravě (František Nahrabecký - Mail - WWW)
Dobré ráno!Je 01.30 a já teprve dočetl mail od Rockyho od PTP.Na prstýnek se nedostalo,ale od líčení PTPáckých průserů jsem se nemohl odtrhnout.I když,nevím jistě,v šedesátých letech už to klasické PTP asi nebylo.Tuším,že spíše "Stavební vojsko" nebo tak nějak se to jmenovalo.
Hakl v Odravě-ano,to bylo za mne.Nebylo to však úzkým můstkem přez Odravu,bylo to asi v polovině cesty mezi rotou a můstkem.Řidič,taky Franta,příjmení vypadlo.Bydliště Holíč.Šprajcnutá vazelína v rajčáku.(tak bylo uzavřeno)

PTP- 60 léta (Karel Runkas - Mail - WWW)
Silniční a železniční vojsko a patřilo pod ministerstvo dopravy.

RE:60léta (František Nahrabecký - Mail - WWW)
Píše dost kostrbatou Češtinou s gramatickými chybami,nejspíše zaviněné klávesnicí,která nemá háčky a čárky a má jen jedno"i"(je v USA).
Pracovali na stavbách,hotely ve Vysokých Tatrách a tak.To mi na silniční a železniční voj.nesedí.Jeden můj známý,v 70tých letech taky,krom výcvikáče neměl zbraň a dva roky byl po stavbách mimo útvar,dislokovaný v Jincích.Poptám se ho,oč šlo.

60 léta (František Nahrabecký - Mail - WWW)
Omlouvám se,jsem Nevěřící Tomáš.Známého jsem dohnal,opravdu sloužil u stavebního praporu Silničního a železničního vojska,patřícímu pod Min.dopravy.Opravil mě i v tom,že byl beze zbraně.2x ročně byli ze staveb svezeni na ostré střelby.Zbraň odevzdali a vrátili se na stavby.

Mimo témy (dezi - Mail - WWW)
Všetkým čitateľom týchto stránok:
krásne prežitie vianočných sviatkov a šťastný Nový Rok 2011 želá dezi...

Silniční a žel.vojko. (Karel Runkas - Mail - WWW)
kromě staveb pro armádu se silniční vojsko velkou měrou podílelo na významných mostních stavbách a žel. vojsko na obnově železničního svršku.Mnozí záklaďáci byli zařazeni do řízení žel. provozu, obsluha hradel a pod.
Kromě služného měli podíl i na hospodářských výsledcích.
PS : se samopalem na zádech by se těžko pracovalo.

Přání (Kamil - Mail - WWW)
Krásné vánoce a hodně zdraví v novém roce přeje někdejší kolega z RTZ 5688

Silniční a železniční vojsko (Jirka - Mail - WWW)
Můj bratranec sloužil u silničního a železničního vojska v roce 1980-1981, protože rukovali 3.1.1980 a do civilu šli 27.12.1981. Po ukončení ZS šel po pěti měsících na cvičení a na další cvičení šel sloužit na SH. Sice sloužil na pomocné SIS, ale se zbraní a náboji.


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

O vánocích v roce 1975 už jsi musel být v civilu.
řidič gazu Franta