11. června 2012


Ohňostroj na státní hranici .

Silvestrovský příběh z šumavského pohraničí. 

Tento příběh se skutečně stal.

Zi OSH – zimní ochrana státních hranic. Čas, kdy úsek jednotky a celou Šumavu zasypala silná vrstva sněhu. Letní systém ochrany se posunul do oblasti hraničního pásma, protože SiS byla zavátá sněhem a její udržení byla sisyfovská práce. Toto období znamenalo pro Pohraniční stráž řadu úlev v organizaci střežení OSH.
OSH probíhala prostřednictvím tzv. lyžnic, které byly tři: první byla přímo na státní hranici ČSSR a prakticky se nevyužívala – pouze tehdy, pokud dostali nadřízení „spásnou“ myšlenku provést demarkaci státní hranice. Druhá lyžnice vedla převážně zapadanou trasou SiS (ŽTZ) a využívala se v případě, že došlo k narušení pásma střežení, a to byla třetí lyžnice.


3


Nedílnou součástí zimní ochrany byly samozřejmě lyže. Pohraniční stráž měla převážně lyže dřevěné a těžké až hrůza. V té době na vojnu přicházelo jen mizivé procento pohraničníků, kteří uměli lyžovat. Návraty na jednotku z prvních služeb vypadaly jako návraty z Jizerské padesátky, tak byli všichni ztrápení a utahaní. Nicméně po dvou Zi OSH byli všichni na lyžích borci. Klidnou službu na lyžnicích zajišťovala pohraničníkům právě vysoká vrstva sněhu.

1

Kdyby se někdo pokusil o přechod státní hranice, 5 – 8 km ve sněhu by znamenalo opravdový nerozum, rovnající se následnému zhroucení z vyčerpání. Přesto se ale takoví jedinci našli. Můj příběh, o který se s vámi chci podělit, se udál v povánočním čase na konci roku 1978.
**

Byl Silvestr roku 1978. Na jednotce bylo jen tolik pohraničníků, kolik bylo nezbytné k výkonu služby Zi OSH. První část pohraničníků měla vánoční opušťák, a teď je vystřídala druhá skupina, která jela domů na Silvestra a Nový rok. Na rotě vládla pohoda a klid a to samé platilo i pro rodiny funkcionářů roty. Službu měl zástupce velitele, neboť i velitel odjel s manželkou a dětmi na novoroční návštěvu svých rodičů. Na rotě zůstal četař absolvent a doma v rodinném kruhu já a technik jednotky. Výkonný praporčík měl výhodu, že na rotu PS dojížděl až od Sušice, a proto byl také mimo. Domluvili jsme se tedy s technikem, že Silvestra oslavíme tentokrát u mě v bytě.
V 19.00 hod. přišel technik Zdeněk se svou manželkou do našeho bytu a samozřejmě nepřišel s prázdnou. Na stole již byly chlebíčky, jednohubky, nezbytné pití, zkrátka vše, co patří k oslavě příchozího nového roku. Asi kolem půl deváté zazvonil telefon.
Byl to operační DDR František: „Hele, Stando, je u tebe Zdeněk?“
Já: „Ano, mám ti ho dát?“
DDR: „Ne, ale kluci, musím vyhlásit hraniční poplach.“
Já: „Hele, Františku, je sice Silvestr, ale legrácky si nech na jindy, jo.“ A zavěsil jsem.
„Co je?“ ptá se Zdeněk. „Nic. Frantovi je smutno a asi nás chce vylákat na rotu, prý musí vyhlásit hraniční poplach a myslí si, že mu na to skočíme.“ A dál jsme poslouchali rozhlasového Silvestra (v té době vysílaly pouze dva televizní programy) a načali další láhev vína.


Po 10 – 15 minutách zazvonil opět služební telefon a zároveň i zvonek u dveří. Manželka šla otevřít. Znova DDR: „Stando, neblbněte, nedělám si srandu, je opravdu pohraniční poplach a oba musíte přijít.“ Zároveň do bytu vstoupil zadýchaný pomocník dozorčího roty a povídá: „Soudruhu nadporučíku, opravdu je vyhlášen pohraniční poplach! U rPS Knížecí mají pohraniční akci a potřebují zakrýt SH na Bučině.“
Zdeněk se běžel domů převléknout. Já jsem se převléknul též a honem na rotu. Zde na mě již čekali pohraničníci na PV3S, v kabině jsem už měl škorpíka, tak jsem nasedl a vyrazili jsme směr SH Bučina. Posledního dne roku 1978 byla jasná a mrazivá noc.

2

Co se stalo? Rota PS Knížecí Pláně měla OSH posunutou hlouběji do hraničního pásma, a i kontrola měla větší časové rozestupy. V prostoru Tokániště narušily tři osoby lyžnici a stopy vedly dál směrem k SH Bučina (na závěru akce bylo zjištěno, že osoby postupovaly již od obce Svinná Lada).
Po tomto zjištění zmíněná rota vyhlásila pohraniční poplach a požádala naši rotu k překrytí SH v tomto směru. Když jsme dorazili na Bučinu, asi po pěti minutách se přiřítila sněžná lavina, řízená technikem Zdeňkem s tím, že naloží pohraničníky, aby je rychleji rozvezl po trase překrytí. Když chtěl technik odjet, zaslechli jsme v radiostanici, že byly osoby zadrženy. Většinou se po takovém hlášení stávalo, že byla pohraniční akce do hodiny ukončena. Bylo 22.15 hod. Fajn, to ještě stihneme novoroční přípitek s rodinou. Ale to byla chybná úvaha.


Kolem 23 hod. zazněl z vysílačky pokyn: zůstat do odvolání na místech. Noc byla jasná, hvězdy zářily, měsíc byl v úplňku. Na zmrzlém sněhu se třpytilo milion jiskřiček. Rozhodl jsem se zajet k pojítku a spojit se s DDR roty Knížecí Pláně, abych zjistil co a jak. Na ústředně byl velitel roty kpt. B.: „Emile, co se děje?“ zněl můj dotaz.
„Náčelník štábu rPS nařídil, že se musí znovu prověřit zpětná stopa, zda osoby něco neodhodily – do té doby musíte zůstat na místě!“
„Co je to za blbost, vždyť už jste to provedli...?“
„No právě že ne... Zástupce nahlásil, že ano, ale náčelník dotazem u hlídky zjistil, že ne. Tak proto.“ Zástupce se na to vykašlal s oddůvodněním, že je Silvestr a pospíchá domů k rodině, a tím náčelníka rozzuřil.
Vrátil jsem se k pohraničníkům. Kdo chce, ať si vleze na korbu Pragy a za autem udělejte malej ohýnek, ať se trochu zahřejeme. Budeme čekat co a jak.
Blížila se půlnoc posledního dne roku 1978. Sedli jsem si do Laviny (pásové vozidlo) a dívali se směrem do Bavorska, na zářící světla vesnic.

4


Najednou oblohu nad těmito vesnicemi rozzářily gejzíry světlic ohňostrojů, které postupně přibývaly. Ve tmě to byla nádherná podívaná, až na vzdáleném horizontu bylo vidět plno ohňostrojů nad německými vesnicemi.
„Zdeňku, uděláme si taky ohňostroj?“ povídám.
„Jasně.“
„A ještě si tak připít na Nový rok – ale nemáme čím.“
„Ale máme.“ Zdeněk vytáhl zpod sedačky láhev vodky, kterou vzal doma – pro případ nouze na zahřátí.
Bylo nás celkem dvacet. Každá dvojice měla signální pistoli, tedy celkem 10 signálních pistolí a tím pádem 80 světlic, protože každá brašna měla pouzdro na 8 světlic.
Nechal jsem pohraničníky nastoupit na cestu a popřál jim šťastný a veselý rok 1979. Udiveným pohraničníkům jsem pak dal kolovat láhev vodky jako přípitek k Novému roku. Samozřejmě, láhev vodky pro dvacet lidí nic moc, ale přece jen, za pokus to stálo.


Pak jsem nařídil těm, kdo měli signální pistole, vystřílet všechny světlice směr Bavorsko. A tak se domnívám, že západní hranice s Bavorskem na přelomu roků 1978 – 1979 poprvé a naposledy viděla půlnoční ohňostroj. Obloha v Bavorsku potemněla a náš pohraničnický ohňostroj také. Všichni jsme tiše stáli a vzpomínali na své blízké.

Naše rozjímání bylo přerušeno hlasem v radiostanici, dávajícím pokyn k ukončení akce a k návratu na rotu. Akce skončila.
V půl druhé ráno jsme dorazili zpět k rotě. Vše se uklidilo a vojáci odešli spát. Já s kolegy jsme si v kanceláři DDR popřáli šťastný a veselý rok 1979. Také jsme se domluvili, že překažený Silvestr dooslavíme 1.1. po obědě a odešli jsme k rodinám.
Byl to první a poslední Silvestr, který jsem prožil ve službě přímo na státní hranici tehdejšího Československa.

6


ˆ ˆ AUTOR: Stanislav  http://www.lide.cz/stenlly50

KOREKTURA: paní Hana J.




Komentáře

Silvestry na Trojmezí (NDR-NSR-ČSSR). (ADMIN - pohraničník Zdeněk. - Mail - WWW)
Já takového Silvestra na čáře,jako ve svém příběhu popisuje Standa (stenlly) nikdy nezažil,byť těch Silvestrů ve službě na státní hranici pár bylo - ať už jako operační důstojník DDR na rotě v Trojmezí,nebo jako Prověrková hlídka (tzv.čmuchy) v terénu.

Vybavuji si,jak jsme s klukama koukali na piketu stanoviště Michal-Martin (HM 3) na půlnoční ohňostroj v bavorském městě Hof,který byl velmi dobře vidět i světlice vystřelené v bavorských vesnicích za čárou, nebo ohňostroje ve východní části Německa v NDR, v Pabstleithenu a Ebmathu.
Mělo to své kouzlo,dnes už neopakovatelné a zrovna tahle vzpomínka mě utkvěla v paměti.

Silvestr (honzahami - Mail - WWW)
Děkuji Stando za hezký článek o místech, kde jsem 65-67 sloužil. Jako dnes si vzpomínám,když jsme na Bučině k večeru mávali Němcům, kteří se v tuto dobu na Silvestra pravidelně jezdili místním autobusem dívat do ČSSR, nebo když prvním rokem na Silvestra jsme večer koukali z půdy na ohňostroj ve Finsterau.Nikdy nezapomenu na 1.1.1966-03,30hod průzkum Vltavským údolím až na Bučinu a po drátech zpět. Nádherná noc, miliony hvězd a hrozná zima a hlavně o rok blíže do civilu.

silvestr r 1978 (stenlly - Mail - WWW)
Honzahami - I když se to nezdá právě tento silvestr ,byl z hlediska mé služby nejúžasnější, právě pro půlnoční pohled do bavorské krajiny a ohňostroje,které byly všude. Však to znáš až kam bylo z Bučiny vidět.Za jasného rána bylo vidět až do Alp. Jasná mrazivá měsíční noc ještě víc tento pohled umocňovala.
PF 2012 ..

Silvester (Vladimír B. - Mail - WWW)
Bol to pekný Silvester len myslím,že to zaváňalo prúserom nakoľko taká spotreba svetlíc v jeden deň to sa asi ťažko zdôvodňovalo.Mám otázku k tomu náčelníkovi rPS to nebol to mohol byť buď bPS alebo prPS Dimitrij M.alebo Vlado K. Na rote Klápa sme silvestra oslavovali tak,že sme vyšli pred rotu a tý čo išli do civilu v nastávajúcom roku tak si spoločne zakričali " Letóóós. " Ja som išiel do služby r.1975 o 23.00hod.na stanovište Babúrek a o polnoci som bol medzi Smrčínskou cestou a Babúrkom tak som si zakričal tam nakoľko bola jasná a tichá noc ohlas z roty bolo počuť až sem.

Vladimír B. (stenlly - Mail - WWW)
ANO - byl to náčelník štábu bPS D.M. :-)

Úplněk (Jiřík - Mail - WWW)
Příběh se takto nemohl odehrát, neboť v roce 1978 na Silvestra byl Měsíc poměrně mladý (malý dorůstající srpek)a tudíž zapadal už krátce po setmění (lze bez problémů ověřit v každé hvězdárně). Jsou i ostatní informace stejně pravdivé?

vánoce+silvestr (max - Mail - WWW)
ani tak spotřeba to se nějak rozepsalo ale možnýzmatek u okolních rot když začaly lítat zelené či červené deště ,jinak souhlasím ty vánoční nebo novoroční noci se sněhem a hvězdama to bylo kouzlo které se mohlo zažít jen na čáře, do toho Tichá noc či mše z příhraničních kostelíků . Zažil jsem to dvakrát a je na co vzpomínat i když je to už 31 let

pro Jiřík (stenlly - Mail - WWW)
Možná že jste hvězdář. Ale já nejsem lhář, protože tento příběh na rozdíl od Vás pochybovačů čtou i ti kteří, kdo v tomto příběhu figurují !

Jiříku (karel Runkas - Mail - WWW)
Tenkrát stromy byly zelenější, slunce svítilo jasněji. Kdo by se dnes v tom pitval. Dnes po letech i přání bylo otcem myšlenky. Není to historie faktů. Mnohokrát jsem zažil příhody, které by za normálních okolností nestály za zaznamenání. Ta iluze pomáhala překonat těžkosti.

silvestr (Folfran - Mail - WWW)
Prožil jsem dva Silvestry na čáře a to 71-72 a 72-73. My měli smůlu, byli jsme vzorná rota, no a starej vydal vždy rozkaz, pokud vyletí jadiná světlice tak vyhlásí pohraniční poplach. Tak nám nezbývalo, než odpojovat nástražné světlice a dělobuchy. Ovšem vynahrazovali jsme si to jinak. O různé dobré pití nebyla nouze. Ale i tak na ty silvestry rád vzpomínám.
Přeji všem bývalým pohraničníkům hlavně zdraví to ostatní v našem věku už není tak moc důležité.
PF 2012

Přátelé (karel Runkas - Mail - WWW)
Jako starý kmet, mohu vzpomínat, že jsou milníky v životě člověka na které se nazapomíná. Když vedete svoje dítko poprvé do školy, když svoji dceru vedete k oltáři, první vnouče. Nic však nanahradí vzpomínky na doba kdy nám bylo, 15, 18 let.

PF 2012 (jazykovedec - Mail - WWW)
Zdravim a preji VSEM dobry Novy rok. Prave jsem se vratil z teple krajiny tak procitam co jsem tady zmeskal. Vidim, ze tady mam konkurenta. Uplnek (Jirik) tvrdi, ze se pribeh nemohl takto odehrat. A co na to Stenlly?

Silvestr 1978 (jazykovedec - Mail - WWW)
Silvestra 1978 jsem zazil u CSLA v Plzni. O viditelnosti si nic nepamatuji jenom vim, ze vecer byla trenyrkova teplota a pres noc to spadlo na nejakych minus 20-25 stupnu. Pametnici to potvrdi.

jazykovedec (stenlly - Mail - WWW)
Jiřímu jsem odpověděl. Podstatou příběhu není měsíc - ale událost,která se stala a jasná noc. Víc k tomu nemám.

Rozhodnutí (stenlly - Mail - WWW)
Vzhledem okolnostem týkajících se minulých i současného příběhu - viz konverzace. Rozhodl jsem se ukončit svoji činnost v přispívání na tyto stránky. Snad se najde nějaký optimista a bude se snažit zpříjemnit tyto stránky ON. Nehodlám se nadále zabývat otázkami : např. jestli jsem měl zavázané boty a nebo ne, jestli jsem byl tam či jinde , jestli jsem měl tu či onu hodnost a pod.Jejich připomínky nejsou adekvátní k daným příběhům a vlastně jsou hrdi na to ,že nějakým způsobem mohou ublížit , znevážit nebo zpochybnit práci toho druhého o koho se jedná vědi ONI. Zároveň jsem požádal ADMIN aby již nezveřejňoval další mé příběhy. Všechny příběhy mnou publikované se staly a je možné si je kdykoliv ověřit.Je mě to líto , ale už jsem se rozhodl - Stenlly

Svetlice. (kucera m - Mail - WWW)
Ja som bol svedok v službe na brehu Dunaja ako niekto takto strielal rôzne farebné svetlice pekne po sebe cca 20-30 ks. Nebol to však žiadny pohraničník. Iná hliadka tam nebola. A streľba išla z bažiny v bočnom ramene Dunaja. Nedalo sa tam v noci dostať a tak sa ani nezistilo čo to bolo za osobu.

jazykovedec (tom - Mail - WWW)
jo tak na tenhle silvestr si pamatuji měl sem noční službu v nemocnici v Brně a vím že večer ještě pršelo a ráno -20 tramvaje nejezdili zamrzli vyhýbky a myslím že od tý doby zavedeli v čechách letní čas

tom (jazykovedec - Mail - WWW)
Mas pravdu byla to kalamita s temi mrazy. Letni cas zavedli v 1979, ale to bylo az na jare kdy se meni cas.

stenlly (jazykovedec - Mail - WWW)
Doufam, ze budete pokracovat v psani.

to stanlly (Dan - Mail - WWW)
Co blbneš Stanlly.... každej spisovatel nese kůži na trh. A kritici si na každym umělci prostě smlsnou.

PS: To s tim měsícem se samozřejmě dá snadno ověřit v hvězdářskejch ročenkách (nehodlám to dělat) ale kdo chce může.... prostě ty si to tak pamatuješ ale ony vzpomínky po letech nebejvaj uplně přesný).

Rozhodnutí (vojta - Mail - WWW)
Ahoj Stando, píšeš to pro lidi, které to zajímá a rádi si to přečtou, mohou si zde popovídat, nebo se vrátit do vojenských, což je mladých let, osvěžit paměť, na ledaco se zeptat. To je asi ten hlavní význam, ať již pro bývalé příslušníky PS, nebo lidi, které to zajímá a není jich asi málo.Ostatní neřešme, po vojensku "nezajímá".Takže máš rozkaz pokračovat a rozkazy se plní, jako že jsem to na vojína dotáhl.Díky za dosavadní příběhy ze známých míst. PF 2012

Na vojně (Pepa - Mail - WWW)
jsem zažil vánoční svátky jednou, jako mladý - slave PS roty, dokonce druhý svátek vánoční prvního járu jsem strávil na nějakém výkopu místního vesnického zasloužilého chasníka ( asi byl dobře zapsán někde na hoře), ale paradoxně to byly poměrně klidné a úspěšně prožité svátky, na rozdíl od ostatních na rotě jsem ještě se dvěma podobně postavenými kolegy měl pravidelné spánky, a to hlavně v noci - tedy na rozdíl od kmenových bojovníků a stále vyplašeného VR - takže na tehdejší bídu vojenského života poměrná spokojenost. Druhé vánoční svátky byly doma, ale Silvestr samozřejmě na rotě - a byly to alkoholické ( a nejenom ty) orgie, už dopoledne jsme do bezvědomí stáhli DDR, jeho pomocník, špagi, v céčku zvěrolékař, mu druhý den pomáhal na nohy nějakým kravským dopingem ( a nejenom jemu). Co na tom Silvestru bylo úplně zvláštní a pro nás vojáčky zuper bylo to, že jsme si na PVSce udělali takovou diskotéku, že by nás za ní tehdy v civilu sofort zavřeli až bychom byli černí a estebáci naších rodných měst by nás ve svých seznamech vedli už do konce svýho ( profesního) života - tomuhle vražednýmu masopustu ani ženščiny nechyběly - a tak jsme se za zvuků takových, tehdy pro nás nepřekonatelných velikánů jakými byli Deep Purple, Led Zepelin, Rush, Budgie, Rainbow, Wishbone Ash, Blue Öyster Cult, atd., kteří celou noc neúnavně vyřvávali do zelené kasíno krajiny , jali praktikovat ( někteří naprosto veřejně) i ty směšné pohyby, pro které se už za středověku vedly nejedny slavné války ..) ...když si na to po létech vzpomenu, tak ta vojna nebyla až tak marná, docela nás něco i užitečného naučila a ani stát u toho nepřišel zkrátka..)

rozhodnuti (zalozak - Mail - WWW)
Jsme pravidelný čtenář těchto stránek.Stenllyho příběhy se vracejí v čase a opět oživují vzpomínky na službu u PS. Když Stenlly začal psát vzpomínky na tyto stránky bylo to jak ve snu.Já si nepamatuji co bylo před týdnem natož po tolika letech jako Stenlly.Včera večer jsem si v němém úžasu přečetl rozhodnutí Stenllyho.Rohodoval jsem se zda reagovat,či ne.Poznal jsem osobně Senllyho v době, když jsem byl zařazen v jeho četě v letech 1977 - 1979 rPS Kvila.Mám krásné vzpomíky na službu u PS a i Kvildu jako takovou Zásadovějšího a férovějšího chlapa jsem dodnes nepoznal.Jsem účastníkem ohňostroje na státní hranici v roce 1978 .Tím chci reagovat na pochybovačnou připomínku pana Jiřího.Jestli Stenlly opravdu přestane psát tak se domnívám,že pro pohraničníka.bloguj to bude velká ztráta. Na druhou stranu jen Stenlly ví proč se k tomuto kroku rozhodl.Snad si časem vše rozmyslí a vrátí se.
Stanislave - přeji Vám hodně štěstí,zdraví v Novém roce 2012

Rozhodnutí (karel Runkas - Mail - WWW)
Stenllyho se dá i pochopit. Měl by si však všimnout, že různí "pochybovačo" a rejpalové se tady prezentují málo. V osobě Jiříka, snad poprvé. Jak se říká : "přijdou, zasmrdí a odejdou". Před takovými snad pohraničník nesklapne kufry !!!

karel Runkas (stenlly - Mail - WWW)
Tady nejde o Jiříka. Jak se říká ON byl poslední kapka aby pohár přetekl.Jak napsal ADMIN. Nebudu tady rozebírat vše co se událo za poslední týdny loňského roku.Jen mohu konstatovat - snad mě vztek přejde. Jinak dík za podporu.

Stenlly, (Solitér - Mail - WWW)
"Jestli si tu Spartu nevydupeš, tak seš pro mne mrtvý Homolka!"
E- čo to táram- Stenllly, jestli zalezeš do křoví, tak jseš pro mne mrtvej péesák!
/A doplň si chehtající se smajlíky./
Nezouvej boty, brod je ještě daleko, uvolni embargo na další příběhy. Tož tak.

Stenlly,je tady ještě (Béďa - Mail - WWW)
ZÁKON 10 - N : nás,nikdo,nikdy,nemůže,nasrat,neboť ,naše,nálada nikdy,neklesá...

to Stenlly (MILAN PROCHÁZKA - Mail - WWW)
Stenlly nevzdávejte to. Byl jsem na Knížecích Pláních 1968 - 1970 a Bučina tehdy patřila do našeho rajonu.Vím ,že za sněhové pokrývky a bezmračné oblohy bylo krásně vidět i bez měsíce.Pan Jiřík pravděpodobně zná všechny fáze měsíce v různých obdobích ,ale troufám si tvrdit,že snad nikdy nebyl v noci a v tomto prostředí venku.Tím mám na mysli čisté prostředí a beze světel veřejného osvětlení.

to MILAN PROCHÁZKA (Dan - Mail - WWW)
On stenlly napsal (cituji) Noc byla jasná, hvězdy zářily, měsíc byl v úplňku.Noc byla jasná, hvězdy zářily, měsíc byl v úplňku. (konec citace)... t zda byl úplněk se pochopitelně dá snadno ověřit, to je měsíční fáze, to nemá nic společnýho s tim zda tam bylo čisté prostředí.

To Stanly (franta - Mail - WWW)
Určitě piš dál. Já jsem u PS nebyl, ale celá naše rodina ze Sumavy je. Hartmanice, Prášily, Kvilda, Borová Lada - znám to tam popamněti. PS roty si žily svým vlastním životem a je tedy zajímavé číst, co se tam dělo z pohledu PS. Není podstatné zda svítil měsíc nebo ne, i když pro nás, starousedlíky bylo lepší, když jsme se pohybovali v Pásmu, tak že moc nesvítil.

Stanislave, (arnošt - Mail - WWW)
já jako záklaďák jsem na čáře odsloužil dva Silvestry a jeden Štědrý večer a to v letech 1965 a 1966. Můžu říct, že už nevím, jestli svítil měsíc, nebo ne, ale vím, že v obou případech byla zima jako blázen a to jsem byl na čáře kousek od Znojma. Ale na co nezapomenu, byla ta zvláštní krásná atmosféra. To si člověk pamatuje celý život a ne to, jestli ho, s prominutím, nasral nějaký potroublý Jiřík.

Vánoce (penzista - Mail - WWW)
To jste nezažili vánoce ve službě ve věznici. Na Silvestra vypadl proud a půlku noci jsem vystřeloval světlice, ale kvůli osvětlení.

silvestr (Folfran... (víťa - Mail - WWW)
Já to samé 1962 , Slova VR.: " jediný výstřel v ús. roty vyhlašuji : DO zbraně "
Přeji všem Pohraničníkům hodně zdraví do dalších let

Žádné komentáře: