11. června 2012


NADMĚRNÝ NÁKLAD.

Stalo se na podzim 1980 u rPS Děvínská Nová Ves.

Když někomu povídám tuhle historku o nadrozměrném (nadměrném nákladu), nechtějí mi to ani věřit, ale je pravdivá. Stala se mi v roce 1980 pravděpodobně začátkem podzimu, ale to není až tak důležité. 

Tehdy jsem seděl zrovna na špaku stanoviště "Konstrukce" a přemýšlel buď o tom za kolik to mám, nebo co asi napíši v dopise své milované. Chodím automaticky po ochozu pozorovatelny a sleduji stanovený úsek. Někdy mé oči zabloudí na stráň k Děvínské kobyle.

Jenže léto a doba, kdy se na stráních opalovaly děvčata do bronzova je už dávno pryč. Dnes pravděpodobně sedí někde ve třídách středních škol, nebo učebnách různých učilišť. Pak je tu ještě jedna možnost, že někde pracují, jako ta má slečna. A už vím kdy se to stalo: bylo to na podzim, neboť,dívka kterou ve svých vzpomínkách uvádím, už pracovala. 

Toto podzimní dopoledne v úseku Děvínská Nová Ves byl jako každý jiný, všude kolem vládlo ticho, po silnici směrem do Děvína sem tam projelo auto, a to mi vždycky hned nahlásili kluci z vedlejších stanovišť. 

Musíme sledovat vozidla projíždějící úsekem, aby nám někde nezastavilo a osádka vozidla nám nevlétla na dráty. To by byl malér. Jak už jsem psal v některých úsecích je od signální stěny na hranici pouze 70 metrů. A silnice vede hned vedle signální stěny. Takže dobře víme, že to láká narušitele státní hranice.

Po chvilce chození jsem se usadil na stoličku jak jen to šlo co nejpohodlněji. Nohy si dal na spodní příčku zábradlí a samopal položil na klín. Najednou, z ničehož nic, se ze zatáčky od Děvínské Nové Vsi vynořily dva žlutobílé motocykly s černými písmeny VB. Motorky jely vedle sebe a měli zapnuté modré majáčky.

vb

V prvním momentě mně napadlo, že by tudy jela nějaká vládní delegace? Stoupl jsem si k zábradlí a sledoval co bude následovat. Příslušníci na mašinách projeli kolem a pokračovali směrem do Děvína. Hlavou mi bleskla myšlenka, proč mně o policajtech neinformovala hlídka ze stanoviště "Zahrady"?
Hned jak jsem mezi větvemi stromů rostoucích kolem silnice, bránice mi ve výhledu, rozpoznal dodávku značky Škoda 1203, pochopil jsem, že to delegace nebude. Delegace nejezdí v automobilech značky Škoda 1203 :-)

š1203

Dodávka se zapnutým oranžovým majákem se blíží a já stále nemám žádné informace o vozidle. Tak to je přinejmenším podivné, pomyslel jsem si, ale teď jsem neměl čas někam volat, teď musím sledovat pohyb na silnici.

Vozidlo zastavilo u sloupu elektrického vedení vyskočil chlap, nasadil si na nohy stupačky sloužící k lezení po sloupech nebo po holých kmenech stromů. Auto popojelo k dalšímu sloupu a tam vystoupil druhý muž a taky si nasazoval stupačky. První muž mezi tím vystoupal na sloup a odpojil kabel vedoucí ze sloupu přes silnici na sloup k signální stěně.

Srdce se mi rozbušilo, co teď mám dělat? Vystřelit varovný výstřel do vzduchu? Musel jsem se pousmát představě, jak rychle by asi sjeli ze sloupu. Sestřelit je ze sloupu? Není to tak daleko, abych jim neustřelil kus pozadí, říkal jsem si sám pro sebe. Ale na střelbu je času dost.

Mrknul jsem do dalekohledu a na masce škodovky čtu nápis : NADMĚRNÝ NÁKLAD. TECHNICKÉ VOZIDLO. Borci slezli ze sloupů nasedli do auta a popojeli k dalším kabelům visících nad cestou.


V tom ze zatáčky pomaličku vyjely dva tahače. Jeli těsně vedle sebe a za sebou na podvalníku táhly obrovský válec. Válec byl tak veliký, že řidiči museli dávat pozor aby z jedné strany nestrhli signální stěnu a z druhé strany aby neolámali větve stromů rostoucí kolem silnice. Celý kolos projel pode mnou, byl tak velký, že jsem si z pozorovatelny skoro mohl na to monstrum sáhnout.Měl jsem to jako na dlani, dva tahače značky FAUN jeli vepředu a táhly celý ten obrovský válec.


nn


Vzadu jely dvě TATRY 813 na tyčích to celé tlačily nebo brzdily podle potřeby. Za nimi jelo ještě jedno technické vozidlo. To bylo smradu z výfuku vztyčených vzhůru, když začali řadit. A řadili zrovna, když projížděli pod mojí pozorovatelnou. Jo, řazení s mezi plynem má své kouzlo...
Sotva kolona projela, z technického vozidla vystoupili další maníci a kabely opět připojili. Celé to netrvalo déle než 5 až 10 minut, ale tolik adrenalinu mi to rozpumpovalo v těle, že trvalo ještě další půl hodiny, než jsem se uklidnil.

Sotva byly kabely připojeny, ozval se kolega ze stanoviště Zahrady, že mě nemohl zavolat, protože mu odpojili kabel dříve,než se vzpamatoval :-) A tady přesně zafungovalo heslo: BEZ SPOJENÍ NENÍ VELENÍ.

Teď babo raď, kde se stala chyba? Zapoměli z VB dát avízo na rotu? Nebo nám to devěťák opomenul říct? Přitom nám stačilo zavolat, že tu bude projíždět nadrozměrný náklad, a bylo by všechno v klidu. 

Večer jsme se v Televizních novinách dověděli, že do přístavu v Komárně dorazila turbína vyrobená ve Vítkovicích (tehdy VŽKG). Průměr 10,5 a délka 15 metrů. Bude naložena na loď a odvezena do některé z rozvojových zemí. Kam přesně, jestli do Vietnamu, nebo jinam, to už si bohužel nepamatuji a pro náš příběh to ani není důležité.

tn

Nebýt zpráv, ani bychom nevěděli co to vlastně naším úsekem projelo.

Byl jsem u toho. 



© Autor příběhu: http://www.lide.cz/JIRKAMAC






Komentáře

Radiostanice. (Jan Kovařík - Mail - WWW)
Není mě jasné. V případě výpadku linkového spojení (mikrotelefon), proč hlídky na pozorovatelnách nepoužily vysílačky? V roce 1980 uz byly radiostanice standartní výbavou hlídek PS,nebo ne?

Radiostanice (Peter - Mail - WWW)
Skrátka vysielačku nosil iba psovod,lebo ten sa pohyboval za drátmi hlavne v noci a hliadky na dennej službe mali iba pojítko (mikrotelefon). Tak to bolo aj za nás v rokoch 1977-79. Pojítkom sa bolo možné pripojiť na určených miestach aj v hraničnom pásme a zvyčajne tieto zástrčky boli ukryté pred zrakmi ostaných ľudí,vedeli o nich iba príslušníci roty.Nachádzali sa na rôznych stromoch zamaskované kôrov stromu a to ten PS-ák vedel kde má siahnuť a odkryť prípojku na pojítko.

(JIRKA - Mail - WWW)
Radiostanice jsme na pozorovatelnách nepoužívali. Měli je jen hlídky překrytí, poplachovky, kontrolní hlídky a pátrači. I tak toho bylo k nošení dost. Samopal, 60 nábojů, bodák, baterka, signální pistole, pouta, pojítko(mikrotelefon), klika od branky a obvaz, snad jsem na nic nezapomněl. Za 2-7 hodin služby se to proneslo.

RDST na pozorovatelně. (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
U nás na rotě v Trojmezí museli mít vysílačku sebou i pozorovací hlídky na špačkárně. V úseku jsme měli trvale obsazený jen jeden špak (stan.B-2),vysílačka byla pověšená uvnitř ve špaku a musela být zapnutá. Pokud se obsazovala i jiná pozorovatelna (např.při zesílené OSH),tak musela mít vysílačku taky.
Ale,já sloužil o pár let později,od roku 1985.

(karlik - Mail - WWW)
ani se nedivím zděšení autora z této nenadálé a nehlášené situace. Mě se při ZVS jako dozorčímu na bráně dobývala ve 3 ráno do kasáren tlupa němců, s tím že tam maj domluvenej nocleh
Ale to už bylo za AČR

kamery (jarda - Mail - WWW)
chci se zeptat byli umístěni kamery taky na hranicích aby monitorovali pásmo ,neuvažovalo se o něčem takovým aspon v 80 letech,mohli pohraničníci normálně fotiit hranici nebot to měli zakazané a fotit mohli jenom kontrarozvědka?
dík za odpovědi

Re: kamery (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
Pokud vím,v 80-tých létech se při ostraze západní hranice kamery určitě nepoužívaly. Připouštím,že pár kamer mohlo být třeba na OPK (hraniční přechod).
Kamery snad používali jen v bývalé NDR na hranici mezi východním a západním Berlínem,ale pouze sporadicky,nebyl to žádný standart.
Tudíž,dle mého mínění,jsou kamery na hranicích až výdobytkem nové doby (hranice SK - UA).

Vojáci zákl.služby nesměli mít (bez svolení velitele) na pohraniční rotě fotoaparát.
Samozřejmě,že zákaz se obcházel :-) Ale,s rizikem,že to vyčmuchá VKR a bude průšvih. Naštěstí,spousta vojáků PS to riziko podstoupila a díky tomu je třeba na webuhttp://www.vojensko.cz/ spousta dobových fotografií z čáry.

(jozef66 - Mail - WWW)
Zdendo zabudol si na kamerový systém fenix?

Re: jozef66 (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
Jožo,
to se pleteš :-) Fenix nebyl systém TV kamer,ale jakási "infra závora". Pravdou je,že čidla vypadaly jako CCTV kamery,ale neprováděly žádné snímání obrazu.

(jozef66 - Mail - WWW)
Otázka nebola o tv kamarách, samozrejme som mal na mysli technické možnosti tej doby a monitoring pohybu osôb cez lúč proti sebe nastavených optických zariadení.Veď hlavne psovodi by vedeli povedať koľko km. na fenixoch nabehali hlavne z dôvodu srnčej zveri.S pozdravom..

Žádné komentáře: