11. června 2012


Až na podzim spadá listí…

Reportáž ze srazu PS 19.11. 2011 v Praze . 


…už z nás budou civilisti. Civilisty jsme dlouho. Někteří čtvrt století, jiní podstatně déle. Ani těm nejstarším z nás, kteří nemají daleko k sedmdesátce či osmdesátce, nebylo nepříliš vlídné listopadové počasí překážkou, aby na sraz pohraničníků pořádaný tradičně v Praze v areálu FC Admira, nepřišli.

Opět jsme mezi sebou přivítali našeho nejstaršího velitele-pana ing. V.M. – bývalého velitele rPS Javoří pila. Jako správný péesák přišel na sraz v doprovodu své dámy: přítulné, ale bystře svého pána střežící, fenky německého ovčáka.


Potom, co jsme se navzájem představili, neboť někteří z nás byli na pražském srazu poprvé, přišly za doprovodu písní z hranic na přetřes vzpomínky na dobu v zeleném. Padaly veselejší i smutnější historky, nedalo se nevzpomenout na naše úhlavní kamarády z ÚDV a Ústavu pro studium totality, na naše milé novináře, plagiátory a další „experty“ zcela zištně se motající okolo fenoménu PS.

Velmi nás potěšil příjezd našich dvou přátel z ostravského klubu PS, Ládi a Martina. Ze všeho snad nejvíce suvenýry, které vyrobili Jakub se Standou z autentických artefaktů jako vzpomínku na službu na hranici. Konečně se vytáhl i Láďa s odznaky a kvalitními barevnými tričky s potiskem československé hranice, brigád a znaku pohraničníků.



Besedovalo se od tří odpoledne téměř do zavíračky. Nicméně vzhledem k tomu, že mnozí z nás byli na srazu vozem, obešla se část účastníků bez konzumace alkoholu. Zábavě to však na překážku v žádném případě nebylo.
A co je rovněž důležité, trumfli jsme ostravskou pohraniční stráž v počtu zúčastněných. Na srazu nás bylo celkem sedmnáct. I přes dva vypůjčené příslušníky jsme my pražáci o jednu zelenou čepici napřed!
Ještě jednou díky všem přítomným. Je radost scházet se v kolektivu, ve kterém si spolu máme co říci.
Rovněž díky Adminovi blogu Pohraničník za zveřejnění článku .



Pro čtenáře: Zdeněk Nagovský, bývalý četař PS.




Komentáře

Dohnat a předehnat! Pha vs. Ov. (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Děkuji za report o sobotním setkání pohraničníků v Praze.
Kurwafix,jak je to možné,že vás bylo víc,než nás na setkání v Ostravě http://pohranicnik.bloguje.cz...php 28.října?
Musím ověřit u našich "insiderů" Martina a Ládi z GMU PS Ostrava,kteří se jako delegace účastnili vaší akce,zda jsi se,Zdenále,nepřepočítal.
Důvěřuj,ale prověřuj - učili nás na vojenské škole :-)
Ne,nic ve zlém. Jsem rád,že jste se takhle v Práglu setkali a i když vás bylo více,my jsme zase měli sraz dříve,heč.
S pozdravem "Neprojdou" - (samozvaný) velitel GMU PS Ostrava Zdeněk.

Sraz PS rest. Admira (Zdeněk Nagovský - Mail - WWW)
Buď zdráv Zdenále, kamarádi. Sraz to byl monumentální. Zatím nejvíce zúčastněných, zastoupena i Bratislavská brigáda. Jenom mne rozladila jedna smutná zpráva: Paní vedoucí, která nám byla od začátku velice nakloněna, letošního roku zemřela. Živnost po paní Š. ovšem převzal její syn, takže budeme pokračovat tak, jak jsme byli zvyklí.

foto (jazykovedec - Mail - WWW)
Kdo je na fotu pan Nagovsky? Dekuji.

sraz na Admiře (Pavel K - Mail - WWW)
Bylo nám na srazu fajn.Pavel

Organizátoři (Solitér - Mail - WWW)
Veřejně slibuji: pokud dostanu pozvánku nejméně měsíc a půl předem, přijdu vás tam znectít. Nebo ctít? Zkrátka- přijdu.

Solitér (Zdeněk Nagovský - Mail - WWW)
Ahoj. My ti žádnou speciální pozvánku psát nemůžeme. Na stránkách Pohraničníka visí upoutávka dost dlouho, aby si každý,kdo se chce setkat, udělal čas. Tentokrát to byly tři neděle. Ono pro mne není jednoduché naplánovat něco dva měsíce nebo šest neděl dopředu. Jsem taky jenom člověk a mám své povinnosti. Někdy musím kurva kalkulovat, abych nakonec dodržel to, co slíbím. Takže-pokud napříště přijedeš, rádi tě mezi sebou uvidíme.

Jazykovědec: Se sadistickým potěšením vám oznamuji, že jsem se na srazu fotografovat nenechal.

Zdenku N (Solitér - Mail - WWW)
Pokud se trefí setlání do mého volna- přijedu rád. Aspoň si nechám podepsat knížky přímo autorem.

foto p. Nagovsky (jazykovedec - Mail - WWW)
Respektuji, ze se nenechavate fotit. Zajiste mate k tomu vazny duvod.

Re: foto (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Jazykovedce,
tak nejak nechapu,o co Vam jde.
Proc se porad dozadujete "vizualni identifikace" pana Nagovskeho? Vy jste tady snad nekde zverejnil sve foto? Nebo jmeno?
Az pojedete do Ceske republiky,dejte vedet a az budete v Praze,mozna by s Vami zasel Zdenek na panaka - a Vase zvedavost bude uspokojena.

tak jo (foto) (jazykovedec - Mail - WWW)
Az prijedu tak to nekde zalijeme.

Tak jo, jazykovědče, (arnošt - Mail - WWW)
ale bacha, aby tě nakonec nezaleli do betonu, ne že by tě byla škoda. Škoda je jenom dobrého člověka, říkala mi vždycky moje babička.

"suvenýr" (Střelec - Mail - WWW)
Náhodou jsem před nedávnem zahlédl "suvenýr", pocházející z Domažlické brigády a určený patrně pro hodnostáře spřátelených či družebních organizací. Červená krabička "na vyznamenání" obsahovala ve víčku vložený list ručního papíru s názvem dárce a v polštářku čtyři odznaky - jeden měl jako podklad stylizovanou hvězdu, druhý byl "vzorný pohraničník", třetí "vzorný psovod" a čtvrtý se svislými pruhy v barvách trikolóry a malou hvězdou. Mohl by tuto sadu někdo z přítomných identifikovat? Jak jednotlivé odznaky, tak skutečný účel a případně další reálie, spjaté s touto sadou?

Odznaky (Petr 5.bPS - Mail - WWW)
Pokud ten první měl nápis "NEPROJDOU", pak šlo o odznak velitele hlídky, ten poslední je odznak příslušníka vzorné jednotky, tento odznak byl zaveden v ČSLA, PS i VMV.

Prosba (Vladimír - Mail - WWW)
Prosím toho bojovníka, co mi na setkání slíbil zaslání kroniky 7 BSP z let 1951- a dále, nebo 17 RPS ze stejného období, ať na mne nezapomene a pošle mi to. Díky

vm

jazykovedec (tom - Mail - WWW)
to bych ale opravdu neriskoval jestli seš taky uprchlík

pro Arnosta ( - Mail - WWW)
Ty a tvoje babicka mi muzete ******* ******

pro Toma (jazykovedec - Mail - WWW)
Uprchlik jsem, ale doba se zmenila a doufam, ze me byvala PS nebude lyncovat. Nikdy jsem s PS nemel zadny problem. Horko tezko jsem se dostal do Jugoslavie a odtamdud pesky do Rakouska. V te dobe soudruzi vymysleli kratkodove takovou specialitu a tou byl tzv. sedivy pas, ktery platil pouze pro cestu do SFRJ. Jinak to byl car papiru na, ktery se nedalo ze SFRJ legalne vyjet na Zapad. Toz tak...

(noveudoli - Mail - WWW)
Pan jazykovedec je arogantní prasátko.Pokud mu někdo oponuje, či jen malinko nesouhlasí,hned je tam arogance a ******* *******.Sebestředný,zakomplexovaný a ještě se mu stýská po domovině.ŽE?

Vzkaz od Admina weblogu (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
Pánové,
k posledním příspěvkům diskuze zde v komentářích chci říci tohle >
LINK http://www.youtube.com...detailpage

Děkuji za pochopení. Nic proti občasnému pošťuchování,sranda musí bejt,ale nerad bych,aby se to zvrhlo v něco jiného a já musel zasahovat.

(noveudoli - Mail - WWW)
Netřeba zasahovat ,názor jsem již napsal a nebudu to více komentovat.Aroganci a hrubosti se nemá ustupovat.Tím to uzavírám.NÚ.

Re: noveudoli (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
Já také nejsem přítelem hesla,dá-li ti někdo facku,nastav mu druhou tvář. Naopak.
Jak říkám,trochu pošťuchování nemůže škodit,ale nesmí to trvat moc dlouho :-)
Díky za pochopení,Stando.

Bývalí pohraničníci - na východ od nás. (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Bývalí pohraničníci se nescházejí jen v Praze, Ostravě, v příhraničí s Německem či Rakouskem (a údajně i na Slovensku),nebo v bývalé NDR, ale i na východě.

Dneska jsem narazil na facebookovou skupinu bývalých pohraničníků PV SSSR a tak si dovoluji zde napostovat aspoň pár fotek z jejich akcí.

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net...pg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net...pg

pro jazykovedce (tom - Mail - WWW)
a proč ste to bral tak dobrodružně? ja si dal žádost o devizák no poprvé to nevyšlo že prý nemaj devize což i chápu ale podruhý už jo a v pohodě sem emigroval....podotýkám že trestanej sem nebyl

Re: Tom. (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Někdo má holt rád adrenalin a špetku dobrodružství, aby bylo o čem za dlouhých zimních večerů vyprávět ;-)

na východ od nás.. (tom - Mail - WWW)
s těch jejich čepic jde přímo strach...

to Tom - emigrace (jazykovedec - Mail - WWW)
Zadost o devizak jsem daval 3 roky za sebou (NSR, Rakousko, Italie) bezvysledne. Mel jsem cisty rejstrik a doporuceni zamestnavatele nebyl problem. Cvrtym rokem jsem si dal zadost o devizak do Jugoslavie a asi nejakym omylem jsem ho dostal. Zbyvalo vyridit vyjezdni dolozku. Normalni zeleny pas kde bylo uvedeno, ze plati pro vsechny staty sveta jsem mel. Ale v tom roce (1984) asi z duvodu omezit emigraci pres SFRJ byl vydavan sedy pasy, ktery byl stejny jenom s tim rozdilem, ze byl oznacen "pouze k ceste do SFRJ". Nechal jsem si ho tedy udelat pri vydani jsem musel odevzat zeleny pas s tim, ze po navratu ho odevzdam sedivy a dostanu zpet zeleny. Pred vydanim vyjezdni dolozky jsem obdrzel potvrzeni o odevzdani VK a souhlas z OVS. Prvni tyden v listopadu 1984 jsem vyjel smerem na prechod Rusovce. Soudruh z OPK kdyz jsem odpovedel na dotaz kam jedu padl malem do mdlob. Vy idete do Juhoslavie? Teraz v novembri? Dali me na stranu prolezli kdeco, ale 5x100 marek co jsem mel ve vyplni dveri nenasli. Nakonec jeho blahorodi dalo pokyn, ze muzu jet. Situace na hranici madarsko-jugoslavske byla podobna komedie i kdyz trochu civilizovanejsi. Po prechodu hranice jsem uhanel do Zagrebu kde byl rakousky konzulat pro vizum podle rady kamarada, ktery takhle odjel s rodinou v predeslem roce (to jeste byl zeleny pas ). No Rakusane mi vuzum nedali protoze jak sama urednice prohlasila jednalo se bezcenny kus papiru. Tak jsem to jeste zkusil v Ljubljana na italskym konzulatu se stejnym vysledkem. Dale jsem nevahal a protoze jsem uprednostnoval Rakouskou (Italie byla velmi zdlouhava pri vyizovani emigrace za more ) jsem odjel do Mariboru a nasledne smerem k vesnici Sentilj kousek od hranicniho prechodu. V mitnim hostinci (gostilna) jsem se pokousel opatrne navazat kontakt s mistnimi coz se podarilo. Mistni sedlak byl ochoten me dovest k otevrene hranici. Vim, ze to zni neuveritelne, ale za tuto sluzbu jsem mu tam nechal moji 2 roky starou Skodu 120LS, nevim co s ni potom asi delal. Pametnici vi, ze v te dobe a na dane pomery v CSSR na ten vuz se muselo dost let setrit. Prechod castecne lesnatym terenem nebyl problem i kdyz jsem byl dost posranej. Po prejiti hranice jsem dale pokracoval stopem smer Viden a po 6 prestoupenich jsem konecne stanul pred branou tabora Traiskirchen. 11 mesicu pobytu, nebyla to zadna sranda hlavne zduvodu velkeho poctu Albancu, kteri se nesnesli vubec s nikym. Vzala me Amerika a zacinal jsem v Bostonu. Niceho nelituji udelal bych to znovu. Jo ty sedive pasy pro Jugoslavii pry zrusili v nasledujicim roce. Kdyz uz jsem se rozepsal tak sdeluji, ze muj stryc byl u decinske brigady PS a odesel v roce 65 do duchodu v hodnosti kapitana. Muj starsi bratr slouzil 1970-72 u PS v Ceskych Velenicich a do civilu sel jako desatnik. Tak proto sem chodim protoze sem toho hodne o PS hodne slysel a stale me to zajima. To, ze me tu nekdo obcas nasere to je zivot, ale jinak rad cesky pokecam, alespon tady na diskuzich, v mem okoli nejsou zadni Cesi. Tak to neberme vsechno tak vazne. Pro ADMNINA potvrzuji pravdivost vyse uvedenych udaju.

jeste pro Toma (jazykovedec - Mail - WWW)
Vedle na diskuzi pisete, ze jste za minuleho rezimu jezdil pres Cheb do CSSR. Vy jste byl "upravenec"?

Pro jazykovedce (noveudoli - Mail - WWW)
Pane,to je snad poprvé co jste sundal tu masku a napsal to jako človek z masa a kostí..Jsem rád že jste přiznal jak to je a oceňuji Vaši upřímnost.
Díky!N.Ú.

Re: noveudoli / jazykovedec. (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Musim priznat,ze i ja jsem prijemne prekvapeny. Konecne se Jazykovedec projevil ne mentorovanim,nebo popichovanim jinich,ale zajimavym pribehem ze sveho zivota.

Já osobně docela obdivuji ty,kteří kdysi emigrovali s tím,že už se nikdy nevrátí. Já osobně bych to nedokázal,byť jsem si jako mladý "wachmeister" na pohraniční rotě s tou myšlenkou,že "fouknu" pohrával. Ovšem,bylo to spíše z touhy po dobrodružství a po zápaďáckém pozlátku :-) Inu,bylo mě 18 let... Pak mě to přešlo a jsem dneska rád,že jsem to neudělal. Dobrodružství jsem na čáře zažil dost a moji touhu po pozlátku Západu ukonejšila západoněmecká TV a rozhlas,prodejny Tuzex a Eso ;-)
Na politiku jsem jako mladý kluk házel bobek a byla mě ukradená.

Něco dříve už tady na weblogu v diskuzi naznačil i BK,který nám popsal strasti emigranta,který požádal o azyl. V utečeneckém táboře to muselo být dost husté,o tom,jak třeba Traiskirchen ovládaly albánské gangy a rakouská policie s tím moc nedělala,dobře píše jiný emigrant v knize A BUDE HŮŘ http://www.cesky-jazyk.cz...ur.html

Závěrem musím podotknout,že jsem se musel usmát,když jsem četl komentář Jazykovedce,když píše,že dva členové jeho rodiny také sloužili u PS.
Já to furt říkám,že snad v každé rodině se nějaký ten pohraničník najde :-)

Hezký den všem.

Odznaky (Střelec - Mail - WWW)
Petr 5.bPS - díky! Neměl jsem čas na detailní zkoumání uvedené "sady". Myslím, že v současnosti to může být sběratelská kuriozita.

Nadějný dorost.. (noveudoli - Mail - WWW)
Petr 5.bPS a Kuba jsou chodící encyklopedie PS.Budiž jim za to čest,sláva a obdiv..A to jsou oba ještě v dorostu..

Peace (jazykovedec - Mail - WWW)
S tou emigraci to nebylo vubec lehke hlavne, ze vetsina z nas odchazela s predstavou, ze uz to bude "navzdy". Ne, ze bych hajil minuly rezim, ale ja jsem nesel proti nemu a on me nechal na pokoji. Chtel jsem hlavne cestovat po svete, neco trochu vic si koupit, chodit na koncerty atd. Byl jsem tedy ekonomicky emigrant i kdyz od tech pravych ekonomickych jsem se trochu lisil. Dost jsem jich potkal jeste v Rakousku a vetsinou duvodem odchodu bylo mit co nejvice aut, kupovani hotelu, autodilen a jinych byznysu a co me nejvice prekvapilo byla starost jak to co nejdrive udelat, aby bylo mozne jezdit se do CSSR ukazovat a z druhych delat blbce. Po prichodu do USA v mem okoli nebyli zadni Cesi coz byla vyhoda, ze se clovek rychleji ucil jazyk, ale na druhou stranu to taky schazelo. Rad chodim na tento blog i kdyz vim, ze asi obcas pisu blbosti. Vite ona emigrace se hodne podepise na osobnosti. Nechci rict, ze jsem blazen, ale citim to sam, ze ta zmena za ty roky (27) probehla uplne samovolne. V necem k lepsimu v necem k horsimu. Prumer, ale nastesti vychazi dobre. Takze budu Vas sledovat i nadale, ale snad uz trochu jinak. S pozdravem Neprojdou (ja sem prosel i kdyz to bylo jinde ).

Re: Peace (Jazykovedec). (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
To byli oni "upravenci" - mam na mysli tu sortu lidi,co vzala krovky na Zapad,aby co nejdrive si upravili vztah k CSSR,mohli jezdit pote zpet a tem,kdo byli ochotni naslouchat,valit kliny do hlavy jak jsou na Zapade uspesni :-) S politikou to nemelo nic spolecneho.
Urcite takovi nebyli vsichni, nehodlam pausalizovat ani nalepkovat.
Jak uz jsem psal,ja na tohle nemel odvahu,byť frnknout bych mohl kdykoliv.
Ja zustal u toho Tuzexu, Esa a zapadni TV :-)
A jinak, Jazykovedce,urcite vam uz doslo,ze "opozici" odsud nevyhanime. Jine nazory a stanoviska obohacuji diskuzi.
PS: prosel jste, ale "proryv" jste udelal jugoslavskym pohranicnikum,takze u nas to mate dobre :-)

ADMIN (jazykovedec - Mail - WWW)
Tak jo a mozna, ze se i sejdem. Nevim kdy pojedu do CR asi to nebude brzy nikoho tam jiz z rodiny nemam s vyjimkou nekolika pratel, ale clovek nikdy nevi. Jo a ten proryv. Myslim, ze jugoslavsti pohranici o tom vubec nevedeli stejne jako rakouska Zollwache. I kdyz na pohovoru v Traiskirchenu se vyptavali presne na misto, kterym jsem prosel. Ale asi jenom formalita.

jazykovedec (tom - Mail - WWW)
asi jo... husák mě dal milost a němci pas

jazykovedec (tom - Mail - WWW)
ale čekal sem na to 8 let a domů sem to měl 300km tak proč ne ?

Tom - Husakova milost (Otakar Hora - Mail - WWW)
A tu milost Vam JUDr. Husak udelil jen tak sam od sebe? Nebo jste o to pozadal?

Otakar Hora (tom - Mail - WWW)
no musel sem požádat to dá rozum ne?

Pro jazykovědce (arnošt - Mail - WWW)
Pokud bys trval na tom líbání, tak tě musím zklamat. Moje babička je už 40 let po smrti a já obyčejně nosím plnovous a kromě toho nejsem na chlapy. Takže žádná erotika by z toho nekoukala. Ale s tím zalitím by to šlo, i bez toho betonu.

Prosba (Jirka - Mail - WWW)
Když se někdy bude zase konat setkání v Praze, dejte mi vědět. Jinak jezdím až do Poběžovic.
Díky

Žádné komentáře: