11. června 2012


Ako som velil generálovi.

Psovodský příběh z roty PS Poštorná .

Chcel by som vám vyrozpávať jeden z mnohých príbehov ktorý sa mi stal počas VZS. V tom čase som slúžil na 25.rPS Poštorná prvým rokom, ako psovod smečky Šaryk-Šéf.

Bol som vyslaný RIPom (rotný inštruktor psovodov) zo psami na zubnú prehliadku do Znojma k brigádnemu veterinárovi, v tom čase tam bol MVDr.kpt.Žák.
Áno, aj psom sa kontrolovali zuby a to takým spôsobom,že psovod dal psovi do tlamy podkovu obalenú molitánom, ktorú pridŕžal spoza jeho hlavy, aby  súdruh doktor mohol bezpečne pracovať. To znamenalo,že ráno som odchádzal z roty o 8:00 hod. V stanici Boří Les som nastupoval na motorový osobný vlak,ktorý domáci volali Hurvínek.

Cesta do Znojma trvala zhruba 1,5 hod. Na brigáde som bol vybavený asi okolo 11 hodiny. Na žel.stanici v Znojme bol bufet,psi som uviazal na peróne o lavicu a išiel som kúpiť niečo pod zub, nakoľko sme boli všetci veľmi hladní. Najvhodnejší sa mi zdal bramborák nakoľko stál iba 5 Kčs, bol veľký a v strede mal ešte zapečený kus mäsa. Kúpil som ich 10 a išiel na perón ku psom,samozrejme za tri minúty to zhltli a mne sa ani neušlo.
Tak som išiel znova k bufetu pre ďalších desať kusov a hneď pri stánku som jeden zhltol aj ja a ostatné som niesol von. Pani v stánku sa vyklonila z okienka a volala za mnou: "Sakra vojáčku takovej hubenej a takovej hladovej,co vám nedávajú jísť? " :-)
obr
Deň predtým som dostal slobodníka za zadržanie na stanovišti Vašek počas dennej služby,ktoré ako sa neskôr ukázalo ani nebolo zadržaním.Svobodníka som si užil iba jeden deň,ale o tom neskôr.
Denná služba na stanovišti Vašek sa vyknávala zo špaku ktorý bol tak zamaskovaný,že ani domáci nemali o ňom tušenia a to tesne okolo neho denne niekoľko krát jazdili vlaky do Znojma a Hohenau.

Špak bol orientovaný z výhľadom do Breclavi smerom po trati a na hrádzu sútoku Dyje a Poštorenskej Dyje v popredí s lúkami ktoré sme nazývaliPloštiny.

Spozoroval som osobu asi kilometer pred sebou, ktorá sa blížila dosť rýchlo od Breclavi, smerom ku mne a keď išla okolo vlaku, tak čudne šermovala rukami. Ani s ďalekohľadom som nezistil o aké pohlavie sa jedná.
Zavolal som na rotu DDR a na jeho príkaz som išiel dotyčnú osobu skontrolovať, nakoľko sa pohybovala už v hraničnom pásme. Keď som prešiel asi polovicu vzdialenosti už som rozoznal že je to starší pán a podržte sa,stopoval okolo idúce vlaky! V duchu som si kládol otázku je ten normálny?

V jednej ruke držal aktovku a a na moju výzvu že čo tu robí a aby sa legitimoval,zasunul druhú ruku do vrecku nohavíc. To bol pre mňa signál, aby som sa mal na pozore, natiahol a namieril som naňho "kosu" (samopal Sa-58),zreval som: "ruky hore!", ani to s ním nehlo, iba stále opakoval „ nevíte kdy jede vlak do Vídně ?“ „ nevíte,kdy jede vlak do Vídně?“.Periférnym videním som zbadal ku mne utekajúcu poplachovku,vozidlo GAZ museli odstaviť pred mostom.

No asi o tri dni sa zistilo,že nie je normálny a ušiel z nejakého ústavu. Zbraň nemal a v aktovke mal klobásu.

4

Ale vráťme sa do vlaku zo Znojma. Bol tam mladý sprievodca,ktorý keď prechádzal okolo mňa zo psami, tak vždy namieril štikacie klieštiky na lístky proti psom ako pištoľ, akože strieľa na psy: ...tu...tu...tu...tu a dráždil ich.

No psom nebolo viac treba,boli neudržateľní a vyskakovali meter vysoko, niektorí cestujúci na najblišej stanici prešli do iného vozňa. Hurvínek mal tri vozne a my sme boli v tom prostrednom. Keď sme sa blížili k Hrušovanom a sprievodca už asi po piatykrát namieril štikačky proti psom, aj ja som už toho mal dosť,cmukol som – a psy to zobrali ako signál k útoku.

Silno vystreli oproti sprievodcovi ktorý práve otváral dvere zastávajúceho vlaku v Hrušovanoch. Aj napriek mojej snahe sa mi ich už nepodarilo zastaviť,ulomila sa totiž karabínka na vodítku,ktoré mi ostalo v rukách. Milého sprievodcu zrazili z vlaku von na perón pod kolesá už chvalabohu stojaceho vlaku. Chvíľku trvalo kým som ich od neho odtrhol. Zbehla sa početná divácka kulisa aj s príslušníkmi VB (policie) ,ktorý sa pýtali, že čo sa stalo.

V tom do stanice dorazil GAZ a z neho vyskočila lietačka (pořádková vojenská hlídka) s kapitánom PS. Pre sprievodcu prišla sanitka,všade bolo plno krvi aj napriek tomu,že psy mali koše.Mňa bez spýtania sa naložili do GAZu a ocitol som sa na prapore v Hrušovanoch.

Kapitán nadával ako divý a vyhrážal sa mi Sabinovom. Pýtal si VK (doklady) a keď uvidel, že som z Poštorné, tak hneď spustil,"no jasné Poštorná, samý kamuflážnik,falešné kamarádství..." a neviem čo všetko ešte pospomínal. Červený bol ako paprika a myslel som,že ho na mieste porazí.

Hovoril mi: "svobodníku toto si zapametáte na celej život", tuším,že ešte spomínal aj uranové doly.
Ja som mu nato kľudne povedal: "súdruh kapitán dovolte mi zavolať na rotu".  A on mi na to: "to vám nepomúže múžete volát aj do Prahy ste v pekný prdeli". Keď sa o 10 min. ukľudnil dovolil mi zavolať.

Na rote som dostal meno od mazákov „major“ a to z toho dôvodu, že keď ako nováčik som prišiel z dennej služby na rotu,dostal som rajon KVR (kancelária veliteľa roty)a keď som to upratal (kancelária bola prázdna), všimol som si na vešiaku zavesený plášť s majorskými výložkami,skrsol mi v hlave nápad,že vystraším mojich vrstovníkov teda môj ročník pozerajúci na PVS-ke film.
Už bolo po TV novinách a moji vrstovníci boli všetci na rajónoch. To som si uvedomil až potom, keď som vstúpil na PVS-ku v kabáte s majorskými výložkami a veliteľovou brigadírkou na hlave. Otvorím dvere na PVS-ku a zreval som: Tady se nevelí?! V tom momente vyskočil dozorčí roty,ktorý pozeral film a nemal tam čo hľadať, zavelil : "VZTYK, POZOR!"  a začal mi podávať hlásenie: "soudruhu majore, rota pri pozeraní filmu – a vtom sa zapálilo svetlo a on si uvedomil že som to ja, skríkol: "kurva, mladý..." Celá PVS-ka bola plná mazákov! Tri týždne ma dusili deň,noc.

Vráťme sa ku kapitánovi do Hrušovan.
Tak som vytočil číslo našej roty, DSP mal práve vojak môjho ročníka,sa mi ozval a ja mu nato hovorím: "tu je major, zavolaj generála Pospíšila". V tom kapitán vykríkol: "kurva aký major,aký generál?"

Na našej rote boli totiž v tom čase piati generáli a jeden plukovník z HS PS OSH z Prahy a vyšetrovali útek pohraničníka do Rakúska,zhodou okolností aj to bol môj ročník,teda mladý. Z Rakúska matke napísal,že ušiel preto,lebo sa šikanovanie nedalo vydržať.
3

No bolo veselo! Písali sa testy,že či je mazáctvo a šikana. No povedzte,ktorý mladý by to bol priznal,to by bola samovražda. Pre nás mladých to malo výhodu v tom,že sme mali zakázané robiť rajóny a museli ich robiť staré kusy :-) Viete si to predstaviť čo to bolo! My mladí sme pritom fajčili na chodbe a staré kusy robia rajóny.

No prečo som dal zavolať práve gen.Pospíšila? Ten totiž bol so mnou v službe na nočnej Dyji ako člen hliadky. V ten deň ma stretol na chodbe, ja som salutoval (ináč sa na rote nezdravilo,furťáci to nevyžadovali), podišiel ku mne a vtom sa otvorili dvere na VR a salutujúci veliteľ poradovým krokom prišiel ku generálovi a podal mu hlásenie.

Generál sa ma spýtal,žeči mi môže tykať, tak som mu to dovolil a premýšľal som o čo mu kurva asi ide. Vtedy sa ozval velitel a predstavil ma asi takto:"vojín G. psovod,žejo", generál mu kontroval: "soudruhu majore, hádam se soudruh vojín umí i sám predstavit".
Predstavil som sa a on mi hovorí: "Hochu máme spolu noční službu". Ja som bol s toho taký vyvalený,keď zbadal,že som asi dostal strach, tak hovorí:"Nemusíš se bát,ja mám taky takového syna jako si ty, slouží na Chebské brigáde",no a to ma trochu ukľudnilo.

Škoda,že sa to vtedy neodfotilo, išli sme na stanovište predpisovo, ja so psami v predu a on postupoval 20m za mnou. Ja vojak som bol veliteľom hliadky,lebo on nepoznal terén,na stanovišti mi hovorí,pouč ma, ako sa mám správať v prípade skratu. 

Tak som mu všetko vysvetlil,že v prípade skratu psovod zo psami zasahuje za DZ a člen hliadky zapína svetelnú bariéru (vtedy sa ešte zapínala ručne),zabezpečuje spojenie s rotou a svetlometom presvedcuje okolie. No skrátka bola s ním sranda,celú noc (mali sme iba dva skraty) mi rozprával vtipy a jeho zážitky z VZS,slúžil na Domažlicku. Tak sme sa nejak zblížili,že ráno, keď sme išli spolu na rotu, tak mi pripadal ako jeden z nás. Keď sa lúčil mi povedal,že ak budem mať nejaký problém, nech sa iba naňho obraciam.

Vráťme sa k dozorčímu.
Dozorčí si začal robiť srandu: "No čo by si mu tak chcel povedať,že máš zase nejakú blondínku alebo brunetu? Pamätáš, keď minulý mesiac za tebou došla tá zrzka s tými veľkými kozami až z Mikulova, čo si sa sňou zoznámil vo vlaku? To bol poplach na rote".
Skrátka nebral to vážne myslel,že srandujem. Zreval som naňho: „Kurva zavolaj toho generála Pospíšila,je to súrne!"

Otočil som sa ku kapitánovi a hovorím mu: "Major je moje krycie meno a genarál Pospíšil aj s ďalšími generálmi vyšetrujú na rote zbehnutie vojaka ZVS do Reichu". Kapitán znovu očervenel a hneď aj obelel,nevedel čomu má veriť.

Na linke sa ozval generál,predstavil som sa a pýta sa: "Hochu,jaký máš problém?" V skratke som mu vysvetlil čo sa stalo a že ma nejaký kapitán chce dať zavrieť. Generál zreval: "Co si to řek, dej mi to hovado!". Podal som sluchátko kapitánovi so slovami: "súdruh generál chce s vami hovoriť".

Kapitán sa predstavil, hodil sa do pozoru,ruka mu takmer vyskočila ku štítku brigadírky a päťminútový rozhovor zvládal iba: "provedu,provedu,provedu soudruhu generále,ano soudruhu generále".
Nepočul som ani slovo z ich rozhovoru,teda z generálovho,lebo kapitán mlčal. Po skončení rozhovoru si generál žiadal ešte mňa a hovorí mi: "nastúpiš na najbliší vlak a fofrem na rotu".
Kapitán ma odviezol na stanicu ČSD a do príchodu vlaku už so mnou neprehovoril ani slovo,iba sa smutne díval niekde do dialky.No keď som nastupoval do Hurvínka tak mi zasalutoval.

Prišiel som na rotu,práve prebiehalo na dvore čítanie rozkazu,zahlásil som sa najblišiemu generálovi (všetci mali rovnaké hodnosti).Kázal mi uložiť psi a zaradiť sa medzi ostatných.
2
Neprešlo ešte dobre ani päť minút a dobehol dozorčí s knihou ,že došiel fonogram. Rozkaz viedol veliteľ a začal čítať: "Veliteľ brigády pplk.Muzikář nařizuje svobodníku G. odobrať svobodnícku hodnosť".
Nasledovalo: "Soudruhu svobodníku G. vystupte!", vystúpil som,zobral mi dole pecky a nasledovalo: "Vojíne G.zařadte se!". A to som bol iba niečo vyše polroka na vojne.

Na druhý deň som stretol na dvore generála Pospíšila a hovorí mi: "nedělej si z toho těžkou hlavu,možná,že to zažiješ ještě několikrát".


1

21. rota 4. praporu 4. brigády Pohraniční stráže u obce Poštorná.
Rota se nachází při silnici č. 55, jižně od Poštorné.
Dnes se zde nachází Zařízení pro zajištění cizinců Poštorná.


© AUTOR: Peter (jméno a mail v redakci Pohraničníka)




Komentáře

Peter (Solitér - Mail - WWW)
Pěkně napsané a vypointované. Holt se děly věci.
Jen hodnosti mi nějak nesedí- viz "Na našej rote boli totiž v tom čase piati generáli a jeden plukovník". Tolik generálů snad HSPSOSH neměla, i když všechno je možné, možná v letech, které popisuješ, tomu tak mohlo být.

Plukovníci / generálové. (Pepan - Mail - WWW)
To jen dneska máme v armádě víc plukovníků než vojáků a poddůstojníků.

Peter (lapiduch - Mail - WWW)
Konecne zase po dlouhe dobe poradnej clanek.Diky

generálové (Peter - Mail - WWW)
Veru ich bolo päť,keď išli na previerku do terénu tak dvaja generáli a jeden domáci furťák na pravú stranu úseku a ďalší dvaja generáli s domácim furťákom na ľavú stranu úseku a piaty generál ostal pri bednistovi (DSP) aby nemohol dať avízo a plukovník sledoval rotu.

Zajímavé stránky (Karel - Mail - WWW)
http://www.armyburza.cz...utvar666/

sabinov (kakov - Mail - WWW)
sabinov byl do dvou let trestu a kam chodili Ti, kteří měli delší trest než 2 roky??

A jedno foto pro pamětníky (Karel - Mail - WWW)
http://fotoalba.centrum.cz...p8.jpg adminovi se omlouvám. :)

pro kakov (Karel - Mail - WWW)
Vojáci, kteří dostali delší flastr než dva roky, šli do normálního vězení. Když si odpykali svůj trest, nastoupili znova na vojnu a dosloužili, co jim chybělo do zbylé délky ZVS. Pokud ale před výkonem trestu měli odslouženo do 6 měsíců základní služby, tak nastoupili znova na dva roky a když měli odslouženo více než 18 měsíců,tak na vojnu už nešli. Pokud měl branec více než 35 let, byl taky vyřazen z vojenské evidence. Tak jsem to slyšel ( a nejenom já) jako povinně dobrovolné publikum od vojenského prokurátora po polním soudu ( byla to taková libůstka místně a věcně příslušné voj. prokuratury našeho praporu), když poučoval zdrcené rodiče zrovna odsouzeného vojáka za svévolné opuštění strážního stanoviště a sebepoškození ( klučina se lehce střelil do nohy ), kterému dal něco málo přes čtyři roky vězení. Na našem útvaru bylo několik vojáků zakl. služby, kteří měli okolo třiceti let a bohatou civilní ZOTku. Sloužit s nimi byla opravdu "rozkoš", o malé i velké průsery nebyla nikdy nouze, ale zase lampasáci z nich měli respekt a strach, věděli, že tyto chlapy už neopijou rohlíkem a že když je naserou, dokáží jim to nehezky vrátit, a nejenom že by je na kariéře ohrozili, tady šlo někdy opravdu o hodně...

Peter (jazykovedec - Mail - WWW)
Pises, ze vsichni ti generalove meli stejnou hodnost. Jakou?

generálové (Peter - Mail - WWW)
Mali jednu hviezdu, teda boli generálmajori.

generálové (Peter - Mail - WWW)
Spomenul som si ešte na jedno meno,jeden s tých generálov sa volal Černáček.

generalmajor (jazykovedec - Mail - WWW)
Dekuji.

generálové (Jan - Mail - WWW)
Nutno poznamenat, že v resortu MV se, třeba na rozdíl od MNO, generálskými hodnostmi dost šetřilo. Tyhle hodnosti tady byly obecně vyčleněny pro tyto funkce :
- náčelníci jednotlivých Správ FMV (tedy 1. - 13.správa FMV)
- náčelníci jednotlivých KS SNB (včetně S SNB hl.m, Prahy a náčelníka S SNB v Bratislavě), většinou se ale jednalo maximálně o plukovníky
- náčelník (rektor ) VŠ SNB v Praze
- náčelník HSPSOSH a velitelé jednotlivých brigád PS (ti byli postaveni na roveň náčelníkům KS SNB) , přičemž tady také šlo v praxi většinou o plukovníky .
Aby mohl tedy nějaký důstojník u MV dostat generálskou hodnost, musel tedy být zařazena na funkci s generálskou hodností a tu funkci musel po určitou dobu úspěšně vykonávat. Sice se mohlo stát, že nějaký plukovník, ač nezařazen na generálské funkci, mohl být povýšen do hodnosti generála, ale stávalo se tak zcela mimořádně a bezprostředně před jeho odchodem do důchodu. Byl to velmi malý počet lidí a nezdá se mi, že by se všichni sešli najednou na rPS Poštorná, byť z jakého-koli důvodu.

Nicméně příběh je velmi hezky napsaný a trocha té "dramatické nadsázky" je tady nutná a nemůže nikomu uškodit. Autor toho články by se psaní měl věnovat.

generálové (daňo - Mail - WWW)
Na HS PS OSH bylo tabulkově systematizováno 6 generálkých funkcí:
náčelník HS PS OSH (genplk), náčelník politické správy (genpor), náčelník štábu (genpor), zástupce náčelníka HS PS OSH, náčelník zpravodajské správy, náčelník týlu (všichni genmjr).
U vojsk PS: velitelé brigád (genmjr).

generálové (Peter - Mail - WWW)
Ono to bolo tak,že najprv prišli dvaja generáli a plukovník na previerky roty.No zároveň v krátkej dobe sa stalo niekoľko mimoriadnych udalostí a začalo to,že jeden vojak ktorý bol zabezpečiť večeru za drátami (bažanta),keď sa vracal späť k piketu tak uvidel dve osoby ako preliezajú dráty (previerka z brigády z rukávom)začal po nich bez výzvy páliť,mali obrovské šťastie že netrafil,ďalej bolo nabúranie GAZu a vyvrcholilo to útekom pohraničníka do Rakúska.až po tom došli zvyšní traja,asi im došlo,že to je mimoriadna rota.

(Jozef Jakubik - Mail - WWW)
Veľmi zaujímavé spomienky, húmorné situacie mladého vojaka v uniforme majora, museli Ťa v tej chvíli mazáci milovať...
Mal by si pospomínať na rôzne húmorné príhody zo služby máš od boha dané mimoriadne popisovať príhody. Veľa zdravia a v písaní pokračuj. Jozef

major (Peter - Mail - WWW)
To vieš,že mi to pripomínali moji supráci ešte aj vtedy keď išli do civilu. A to mi ako mladému z nášho ročníka ako jedinému dovolili spať na spodnej posteli.Vynikajúce školenia PŠM boli za prítomnosti tých preverujúcich generálov,oni sedeli celkom vzadu a sledovali odpovede vyvolyných vojakov a potom to značili do takej knihy podobnej klasifikačnému záznamu a to za správnu odpoveď zelený puntík a za nesprávnu červený puntík.Školenie viedol veliteľ a

major (Peter - Mail - WWW)
keď chcel mať výsledky tak sa s nami dohodol,že pri položenej otázke sa budú všetci hlásiť a to tak,že tí čo vedia odpoveď otvoria všetkých päť prstov na ruke a tí čo nevedia na otázku odpoveď tak sa budú hlásiť iba s dvoma otvorenými prstami a on vyvolával vojakov na odpovedanie.No generáli boli nadšení,že takú aktivitu už dávno nevideli.

major (Peter - Mail - WWW)
Bonbónikom na torte toho všetkého bolo,že každý vojak zúčastnený sa školenia mal položiť generálom otázku týkajúcu sa OSH,ktorú si sám sformuje. Asi polovica vojakov ostala ako omráčená a to zo strachu,že by sa mali rozprávať s generálom,kto nebol schopný si sám vytvoriť otázku tak mu ju pomohol vybrať veliteľ.Aj ja som premýšľal,že čo sa ich opýtam a dostal som nápad, “že prečo sú nočné stanovištia na drátoch situované tak,že sú strážiaci vojaci otočení smerom do vnútrozemia,keď strážime hranice proti imperialistom z kapitalistickej cudziny“ .Keď sa ma veliteľ opýtal že akú mám otázku a ja som mu to povedal,zreval na mňa,že kurva to nech vás ani nenapadne,chcete aby nás všetkých pozatvárali !

generalove? (Otakar Hora - Mail - WWW)
Mas kontakt ne nekoho kdo by tvoji povidku potvrdil? Neco mi tady nesedi.

generalove? (Peter - Mail - WWW)
Zatiaľ sa nikto s mojich spolubojovníkov nerpihlásil,ale pozri si výpisky z kroniky roty Poštorná,tam sa napríklad na schôdzi SZM prejednáva odsúdzenie činu vojaka,ktorý ušiel do Rakúska.Bol to Antonín Belohoubek,ktorý robil na rote šoféra GAZu.

http://www.vojensko.cz...8?image=20

generálové (Jan - Mail - WWW)
Já si myslím, že to není třeba nějak pitvat. Nepíšeme tady dějepis, každý máme nějaké vzpomínky, každý jsme to nějak vnímal a dělíme se tady o to. A to si myslím, že je to hlavní.

Špatná doba (Karel - Mail - WWW)
vyžaduje silný příběh, po zbytku nepátrejme, nic neřešme :)

(Dan - Mail - WWW)
A jaký měli funkce to bys už asi dohromady nedal? ....zda se tam sešlo velení HSPSOSH, velitelé brigád, nebo něco jinýho?

Peter (Solitér - Mail - WWW)
Jak tak sleduji diskuzi, obrací se proti tebou uvedeným vzpomínkám. Vím, jsem první, který se zarazil nad počtem generálů- a jako takový ti vzkazuji- kašli na nás, hnidopichy, a piš. Píšeš čtivě, kdo sloužil u PS podoktne "Ano, i takové věci se stávaly", a některé drobné, případné nepřesnosti- nenech se otrávit a piš!

Latina (jazykovedec - Mail - WWW)
Jo jen pis dal. Je to takova latina. Stejne jako rybari kdyz se sejdou tak s kazdym pivem uloveny kapr hned pribere na vaze a na delce.

generálové (Peter - Mail - WWW)
Aké mali funkcie tak to ozaj neviem a ani som to nevedel.No na jar v roku na 1978 sa to zopakovalo ako inšpekčné previerky z HSPSOSH prišli dvaja generáli jeden podplukovník a jeden kapitán.Je to zaznamené aj v rotnej kronike,na požiadanie môžem ten list zaslať.A nebjte sa písať budem ďalej.

generalove (jazykovedec - Mail - WWW)
Ja nevim, ale takhle myslivci vypraveli pribehy asi po 5 velkych rumech.

Zkoumači (noveudoli - Mail - WWW)
Pan Otakar Hora chce důkaz že se vše stalo,včetně kontaktu,Jazykovedec opět vše zpochybní a pak sem něco pište..
No nevím, ale já se pobavil a neřeším to.
Peter,dost dobré,těším se na další..

(Peter - Mail - WWW)
Áno pán Otakar Hora chce dôkazy že sa to všetko stalo,vrátane kontaktov a adries zainteresovaných. Asi mi neostáva iné iba ešte pred vianocami skočiť na Moravu a tie mená,adresy a tel.čísla zohnať...
Treba si pozrieť archív MV konkrétne Znojemskej brigády,určite táto mimoriadna udalosť tam bude zaznamenaná.

no tohle! (jazykovedec - Mail - WWW)
Nekdo se tady vydava za moji osobu. To o tech 5 rumech sem nebyl ja. Jinak clanek se dobre cte a autor ho jen lehce literarne pribarvil.

Peter (Veterán 64 - Mail - WWW)
Vykašli se na keci rejpalů. Nevšímej si je, nestojí zato. Ale piš umíš to!

generálové (daňo - Mail - WWW)
V roce 1978 byl u celé PS pouze jediný geenerál a to náčelník HS PS OSH genpor. Ing. František Šádek. A pochybuji, že by inspekci nějaké pohraniční roty prováděli náměstci ministra vnitra.

dano (jazykovedec - Mail - WWW)
Jestli je to pravda tak to je sila. Co na to autor clanku?

HS PS OSH (jazykovedec - Mail - WWW)
Podivejte se na uvedeny link. Ani ja tam zadneho generala ( krome Sadka ) nevidim.

http://www.abscr.cz...ntar-2358.pdf

HS PS OSH (jazykovedec - Mail - WWW)
je to na strane 92

bramborak (jazykovedec - Mail - WWW)
K tomu bramboraku na zacatku clanku. Autor uvadi, ze bramborak stal "iba 5 korun". Dobre si pamatuji ceny v uvedene dobe. Za 5 korun se dal koupit gulas knedlikem, proc tedy bramborak i kdyz byl s kusem masa uprostred? Ale budiz. Autor tedy koupil 10 kusu (50 Kcs) a za chvili sel pro dalsich 10 kusu (50 Kcs). V tak kratke dobe utratit 100 Kcs "iba" za bramboraky a mozna polovinu dat sezrat psum to se mi nezda. Nevim jake bylo sluzne zakladaku u PS, ale ja ve stejne dobe jako vojin CSLA dostaval 90 Kcs na dlouhy mesic. To bych si asi rozmyslel to dat sezrat nejake kousave potvore.

bramborak (Peter - Mail - WWW)
Prečo by som to tým psom nebol doprial,každý kto bol psovod by bol urobil to isté.Služné u PS bolo podobné ako u armády.Vojak mal žold 90 Kčs,za každého psa 100 Kčs + hraničný poplatok 150 Kčs pretože sme mali úsek na hlavnom smere MV.Tak si to spočítajte,spolu je to 440 Kčs.Kde si to mal utratiť keď na vychádzku si sa dostal raz za tri mesiace.A čo sa týka tých generálov
tak za tým si stojím.

Pre Petra (Maťoi - Mail - WWW)
Budem sa opakovať, ale po dlhom čase naozaj super článok a zaujímavé čítanie. Chválim, len tak ďalej a teším sa na ďalšie príbehy. V ktorom roku sa ten príbeh odohrával by ma ešte zaujímalo. Čo sa týka šikanovania šikanovalo sa aj na našej rote, ale tá šikana nebola taká brutálna aby dohnala nejakého mladého k takému kroku aby emigroval podľa mňa to bola len zámienka

Pohraničářská latina. (ADMIN - Pohraničník. - Mail - WWW)
Chci jen poznamenat,za sebe,že se domnívám,že ke každému dobrému příběhu patří i trocha té "latiny",tak,jak je tomu u rybářů i myslivců.
Příběh,který nám zde zaslal Peter si neklade za cíl rozebírat historická fakta a souvislosti,nejedná se o žádnou odbornou analýzu systému OSH,ale o vzpomínku z vojny,kdy byl mladý,tráva byla zelenější a obloha modřejší.
A mě osobně je "scheiss egal",zda šťáru na jeho rPS v Poštorné prováděl genmjr, nebo plukovník z HS PS OSH.
Nebo snad máte dojem,že pro publikovaný příběh to má až takovou důležitost?
Těším se na další příběhy,které Peter slíbil poslat,až ho opět políbí Můza.
Hezký den všem,kdo nejsou "hnidopichy" :-)

genmjr. Pospisil? (jazykovedec - Mail - WWW)
Hm. Jediny Pospisil ( byl nalezen), ktery se mohl v dane dobe na Vasi rote objevit, ale nikdy nebyl genmjr. Pamatujete si jmena ostatnich "generalu". Mozna, ze ne. Je to uz dlouho...

Není to literatura faktu. (karel Runkas - Mail - WWW)
Pěkný článek i příhoda. Jsem dalek v tom hledat " historické" chyby.Autor sice mohl článek nadepsat " Jak jsem velel majorovi" a vyšlo by to nastejno. Ale nechť. Není to literatura faktu tak proč se v tom šťourat.

Bajky (Otakar Hora - Mail - WWW)
A potom, ze nas nasi politici ohlupuji. Tahle bajka o generalech je to same a jeste tomu tleskame.

Re: Bajky (Otakar Hora). (ADMIN - Pohraničník . - Mail - WWW)
Obsah článků závisí na rozhodnutí autorů, obsah stránek pak na libovůli majitele weblogu Pohraničník.
A v tom případě vám,Otakare, mohu poradit jediné: Pokud se vám to nelíbí, nečtěte to.

Otakare, (Karel - Mail - WWW)
jste na nostalgických a ne na historických stránkách, tady jde o úhel pohledu na určité období jisté profesní skupiny osob, kteří se po většinou do cechu dostali zákonnou povinností. Nikde není dáno, že účastníci vojenského veselí musí striktně dodržovat objektivnost, na tož na nějaké odborné úrovni. Jsme jenom lidi, ne. Krom toho pokud jde o dobrovolnou manipulovatelnost a následnou bojovnost si dovolím jeden citát jednoho prvorepublikového politika, který dneškem nabírá na aktuálnosti - český národ je od Bílé hory mrtvý na spodek - takže nic neřešte, nerozčilujte se a užívejte života jako každý jiný řádový ovčan.:)

pro Karla (Jan - Mail - WWW)
Strč si už ty tvoje úhly pohledu někam !!!

Jane (Solitér - Mail - WWW)
Su z toho jelen. Totálně. Vy napíšete, jak to vidíte, Karel vás jen poněkud jinými slovy podpoří, a vy jej za to sepsujete. Přiznávám, mé IQ nemá tak vysoké číslo, aby se v tom vyznalo. No, je snad různice ve slovech Jana
"Nepíšeme tady dějepis, každý máme nějaké vzpomínky, každý jsme to nějak vnímal a dělíme se tady o to" a Karla "Nikde není dáno, že účastníci vojenského veselí musí striktně dodržovat objektivnost, na tož na nějaké odborné úrovni. Jsme jenom lidi, ne." ?

Posledni dotaz (jazykovedec - Mail - WWW)
Jakym dopravnim prostredkem se tam ta generalska seslost dopravila? Vlakem Hurvinkem?

pro Jana (Karel - Mail - WWW)
Jane, ve vaší rázný, zupácký odpovědí jako kdybych slyšel jednoho z nejslavnějších českých vojáků všech dob, Josefa Švejka – K čemu je mi pravda, když ji nemám já. ..

...á propó, sloužil jste u vojska?

pro Karla (Jan - Mail - WWW)
Omlouvám se Tobě i ostatním za ten výraz, tohle ani není můj styl a ani nevím proč jsem se takto vyjádřil. Asi jsme neměl zrovna svůj den a nevím co bych k tomu ještě dodával, nebo si něco vymýšlel.

Jsme jenom lidé, (Karel - Mail - WWW)
Jane, i mě emoce nejsou vůbec cizí a někdy reaguji způsobem, který mohou druzí považovat za nepatřičný a nekorektní postoj. Pokud jsem ve Vás vyvolal podobný pocity, tak se omlouvám, mea culpa, z mé strany bylo vše myšleno bona fide, nevyhledávám hloupé, laciné a zbytečné konflikty, v životě jsem si jich užil dost...musím konstatovat, že máte koule, odvaha Vám rozhodně nechybí. :)

Žádné komentáře: